tirsdag 19. november 2013

verdens enklete (og beste) smuldrepai med eple

hadde noen epler til overs, men orka ikke begynne med den vanlige oppskrifta.. da måtte jeg jo fram med mikser, dobbelt så mye oppvask og en times steiketid.. og som vanlig, hvis ikke oppskriftsboka mi strekker til, så googler jeg!

Denne søndagen fant jeg ei oppskrift på verdens enkleste eplekake inne hos klikk.no, og den levde absolutt opp til overskrifta, både i enkelhet og i smak! :) Den var også super for treåringen å hjelpe til med og, siden han ikke liker bråket fra kjøkkenmaskiner, bare å mikse sammen :D

Handleliste:
2-4 epler avhengig av størrelse
1 1/2 kopp mjøl
1 kopp sukker
1 ts bakepulver
1 egg
ca 100 gr smør/margarin
Kanel

Skjær eplene i små biter. Jeg skar dem i litt store terningbiter og brukte ei lita hjerteform. Da holdt det med de 2 eplene jeg hadde liggende ;) Eplebitene skal fylle bunnen av forma. Strø over kanel i ønska mengde.

Bland sammen alle de tørre ingrediensene i en bolle og ha egget oppi. Rør lett sammen. Treåringen begynte med gaffel, deretter brukte jeg hendene og smuldret det godt sammen siden jeg syns det blei veldig store smuldrebiter og masse sukker og mel løst rundt (kanskje det skal være sånn, det blir garantert mulighet til å teste det ut!)

Ha mjølblandinga over eplene. Det kan være lurt å riste litt på forma slik at mjølet fordeler seg mellom eplebitene, men jeg tror jeg glemte det uten at det hadde så veeeldig masse å si ;)

Bruk ostehøvel og høvle smør/margarin i skiver og legg det oppå hele kaka, det skal dekke kaka omtrent som osten på en pizza eller grateng.

Sett kaka nest nederst i ovnen i kald ovn, sett ovnen på 200 grader og timeren på 30 minutter. Når den ringer, er kaka perfekt stekt! :) 

Min sto ei stund på benken før vi åt, og vi hadde krem/vaniljekrem ved siden av, noe av det beste jeg har smakt av eplebakst, toppen var sprø og hadde en kombinasjon av søtt og salt siden smøret var konsentrert på toppen av smulene istedenfor inni, mmmmm! :D

(bildet er lånt fra hovedartikkelen siden jeg ikke tok bilde av mi ega kake)


Enjoy :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar